8 de gener del 2014

Tortell de Reis

Aquest any m'he decidit a fer el tortell de reis a casa i d'entre les centenars de receptes que he anat trobant per internet al final m'he quedat amb la de Kanela y limón. Un dels motius és perquè utilitza la panificadora per amassar i l'altre, que totes les receptes que he fet d'aquest blog m'han sortit perfectes! Si no teniu panificadora no passa res, també podeu amassar a mà.

Fa unes tres setmanes vaig fer una primera prova i ahir vaig tornar-hi. He modificat un parell de coses i el resultat ha millorat força, així que aquí us el deixo, perquè aneu provant i l'any vinent sorpreneu els vostres invitats o amfitrions! I sobretot, aquesta massa no és complicada de fer, però necessita moooolt temps per llevar.






Ingredients (per a 2 tortells de 8 racions cadascun):

Pel preferment:
50 gr de farina
16 gr de llevat fresc
10 gr de sucre
30 gr de llet sencera tèbia o a temperatura ambient

Per la massa del tortell:
3 ous
70 gr de mantega desfeta
la ratlladura de 1/2 llimona
la ratlladura de 1/2 taronja
10 gr d'aroma de tarongina (azahar)
40 gr de llet sencera tèbia o a temperatura ambient
20 gr de suc de taronja
80 gr de sucre
el preferment
400 gr de farina de força + 50 gr per si la massa en necessita més
4 gr de sal

Decoració:
al gust, podeu ficar fruites confitades, ametlles laminades, sucre, sucre llustre...

Passos a seguir:
Primer que tot fem el preferment. Fiquem la farina i el sucre en un bol, engrunem la llevadura amb els dits i afegim la llet. Remenem bé amb una cullera, però no és necessari que quedi una mescla perfecta, només cal que els ingredients s'integrin. Ho tapem amb paper film i ho deixem fermentar 1 hora a temperatura ambient.


 


Passat aquest temps podem utilitzar-lo o bé guardar-lo a la nevera fins el dia següent. En aquest cas abans d'utilitzar-lo caldrà treure'l amb temps perquè estigui a temperatura ambient.

Continuem amb la massa. Per fer-la batem els ous i afegim la ratlladura de llimona i de taronja, la mantega desfeta, l'aroma, el suc de taronja i la llet tèbia. Fiquem tota aquesta barreja a la cubeta de la panificadora (si en teniu). I hi afegim el sucre, el preferment, 400 gr de farina i la sal. Seleccionem el programa que només amassa i que dura 15 minuts (a la panificadora de Lidl és el 7, on diu masa para pasta). Pels qui no teniu panificadora podeu fer-ho a mà, només cal que formeu un volcà amb la farina i al forat central hi afegiu el preferment i una mica de la mescla líquida, i aneu amassant i afegint líquid fins a obtenir una massa totalment integrada.


Passat el temps comprovem l'estat de la massa. Cal que quan la toquem no se'ns quedi enganxada als dits, tot i que si que és una mica empegalosa. Ha d'estar llisa i brillant. Jo vaig afegir-hi els 50 gr de farina que tenia reservats i vaig tornar a programar els 15 minuts d'amassat i va quedar perfecta.




Quan tinguem la massa llesta untem un bol gran amb una mica d'oli i coloquem la massa dins, el tapem amb paper film i deixem que llevi a temperatura ambient. Jo vaig tenir-la aproximadament 3 hores, mireu com creix! Teniu, però, dos alternatives més: deixar-la a la nevera fins el dia següent si l'utilitzareu pel matí (el fred alenteix el llevat, però per utilitzar-la haureu d'esperar que estigui a temperatura ambient) o accelerar el llevat ficant la massa al forn preescalfat a 35º durant 5 minuts.






Un cop tenim la massa llevada la fiquem sobre l'encimera per treballar-la. En fem dues parts (o una si teniu un forn enorme!). Formarem dues boles, agafant massa de l'exterior i portant-la fins al centre, i donant-li unes voltes amb les mans perquè quedin unes formes perfectes.

Ara ja toca donar-li la forma de tortell. Clavarem els dits al centre de la bola per fer-hi un forat, i un cop fet agafarem la massa i anirem donant tombs perquè el forat és vagi fent gran, bastant gran perquè durant el 2n llevat es tancarà una mica. Jo per evitar-ho faig ficar un aro d'emplatar greixat amb oli, això ho deixo al vostre gust.


Coloquem els tortells formats a sobre de les safates de forn folrades i els tapem altre cop amb paper film o amb un drap i els deixem llevar de nou.




Amb unes 3 hores acostumen a estar, jo ,però, vaig marxar a veure la cavalcada dels reixos i vaig tornar al cap de 6h, i així me'ls vaig trobar, a punt per decorar i enfornar.




Com us deia, ja només queda decorar i enfornar. A mi com que no m'agraden les fruites confitades vaig ficar-hi ametlles làminades i sucre humit amb unes gotes d'aigua.

Finalment, preescalfem el forn a 170º amb calor a dalt i baix però sense ventilador. Un cop hagi agafat aquesta temperatura fiquem el primer tortell a dins, a alçada mitja, i el courem 20 minuts, quan faci uns 15 minuts que està dins comprovem el color i si cal el tapem amb paper d'albal perquè no es cremi o torri massa, jo vaig fer-ho així i va quedar molt millor que el primer cop. I després d'un... l'altre!

Després del forn els deixarem sobre una reixeta perquè no quedin humits, i un cop freds els podem farcir amb el que més ens agradi. Si no els farciu fins el dia següent, emboliqueu-los amb paper film perquè no s'assequin.

Jo vaig farcir-los amb nata i vaig amagar les figures en aquest moment, però si us el voleu menjar tal qual fiqueu-les quan tingueu el tortell a la safata per llevar, els amagueu sota i llestos.




He llegit per internet que pot congelar-se una vegada cuit i que queda genial si el descongeles passat poc temps, ho provaré perquè si és així es pot preparar amb una mica d'antelació.
 
I ja sabeu, a qui li toca la fava paga el tortell!!


Tortell 2015
 
Tortell 2017








30 comentaris:

  1. Uns grans tortells...provaré de fer un dia la massa amb panificadora! Petons!

    ResponElimina
  2. Puc corroborar que està bonissim aquest tortell. Eva ets una artista! I quina paciencia que tens!

    ResponElimina
  3. Té molt bona pinta aquest tortell, segur que estava molt bo.
    Petons.

    ResponElimina
  4. Ooooh quina delicia Eva!!! M'encanta!!! I a més amb panificadora, es nua recepta perfecta en tots els sentits! Quina llastima que jo hagi passat, sino la faria! Petons,

    ResponElimina
  5. Te ha quedado fantástico, me encanta!! Dan ganas de tomarse un buen trozo!!!
    Un abrazo!

    ResponElimina
  6. oh, Eva! T'ha quedat maquíssim! I no només això sinó que, a més, està molt ben explicat. Inclosos els truquets en algun moment de l'elaboració. Nosaltres tenim panificadora però no sé perquè no hi vaig pensar, en fer-la servir, i ho vaig fer a mà. El procés veig que és molt semblant al que fas tu. Ara, això que es pot congelar no ho sabia i val la pena tenir-ho en compte, i tant!! Petons, guapa.

    ResponElimina
  7. Quina bona pinta que te!! Segur que va sortir boníssim! La darrera foto donen ganes de donar-li una mossegada.

    ResponElimina
  8. Ha valgut la pena l'esforç perque t'ha quedat un tortell de reis espectacular.
    petons

    ResponElimina
  9. Què bo Eva!... i si podem fer la massa a la panificadora, feina que ens estalviem.
    Una abraçada!
    Laura

    ResponElimina
  10. Hola!! te ha quedado con una pinta espectacular!! muchísimas gracias por la visita, sera un placer seguir tus maravillosas recetas. Un saludo

    ResponElimina
  11. Eva te ha quedado sublime y bien bueno,felicidades¡
    Bon cap de setmana
    peto

    ResponElimina
  12. Segur que els Reis us varen portar moltes coses amb aquest súper tortell! jijijiji. Petonets i feliç any

    ResponElimina
  13. Et va quedar sensacional, enhorabona!
    I amb ametlles molt millor que amb les fruites, a mi tampoc m'agraden ;)

    ResponElimina
  14. ole, que maravilla de roscon! te quedo de lujo...un besote

    ResponElimina
  15. M'emporto la recepta! Jo no m'he posat mai a fer-lo però no per falta de ganes. Les instruccions que dones per la panificadora m'aniran la mar de bé. El resultat sembla perfecte!

    ResponElimina
  16. quin goig! enguany se m'ha passat... però de propòsit pel 2014 em demano fer el tortell de reis :D

    ResponElimina
  17. Un tortell deliciós segur!!
    Jo el volía fer,peró vaig estar engripada i no va poder esser.
    Un día d'aquests el faré, no te perquè esser día de reis no??,....jeje
    Petons!!

    ResponElimina
  18. Qué delicia para tomar con un buen chocolate, qué maravilla, tentador!!!

    ResponElimina
  19. Qué buena pinta... te ha quedado estupendo!

    ResponElimina
  20. MI querida amiga, te ha quedado un precioso roscon ademas de rico, que trozo me tomaba ahora mismo, y en tu compañia mucho mejor. Mil besicos cielo

    ResponElimina
  21. Ei, Eva! Un tortell de meravella! Jo vaig fer una galette francesa. Per cert, has vist que he posat la convocatòria de la trobada al blog? Has de mirar a dalt, a les pàgines. A veure si pots venir i si saps d'algú que s'hi vulgui afegir.
    Una abraçada,
    Nani

    ResponElimina
  22. Ostres Eva, t'ha quedat perfecte. Com tinc una panificadora que no faig servir gaire, el proper any probo aquest tortell.
    Petons i bona setmana.

    ResponElimina
  23. Ooooooooh!! Quina obra d'art!! Feliç 2014! Petonets!

    ResponElimina
  24. Caram quin tortell més maco! I bo segurísssim! M'imagino que va ser un dia de Reis perfecte i més amb aquest tortell! Molts petons!

    ResponElimina
  25. No hi ha res com un tortell de reis fet a casa!!! T'ha quedat genial i segur que el sabor millor que quan es compra!
    M'agraden molt aquestes masses ...quan no tinc presses per deixar-les llevar amb temps i paciència com volen elles i sense presses!!!!
    Petonets i molt bon any que em sembla que encara no te l'havia desitjat!!!
    Palmira

    ResponElimina
  26. QUINA PACIENCIA I BON FER TENS; jo soc incapaç de fer una MARAVELLA com aquesta.
    T'ha quedat realment estupendo EVA, i et felicito perque el debiau disfrutar molt
    UN PETONET XATA, FINS AVIAT :)))

    ResponElimina
  27. Preciós i segur que boníssim!!!!
    Petonets

    ResponElimina